זוגיות לצד דיכאון לאחר לידה

כולם מתרגשים ושמחים מהתינוק החדש, אבל את פחות….

הרבה מאוד נשים חוות דכדוך לאחר הלידה. המצב החדש, ההורמונים, חוסר שעות שינה, העייפות המצטברת מובילה אותנו לימים של דכדוך, זה טבעי ולגיטימי לחלוטין, וחולף יחסית במהרה. אך ישנה קבוצה של נשים (אחת מכל 4) שיחוו לצד הדכדוך גם דיכאון אחרי לידה. דיכאון אחרי לידה יכול להתרחש בכל לידה. גם הראשונה, השניה והשלישית…

לא רק נשים חוות דיכאון אחרי לידה. גם אחזו נכבד מהגברים עוברים זאת.

כשאחד מאיתנו נמצא במקום לא טוב זה לא משפיע רק עליו, אלא על כל התא המשפחתי וזוגי.

לצד הלחץ, התשישות, השינויים ההורמונליים, הטיפול בילוד נוצר עוד היבט תובעני חדש שדורש את האנרגיות והמשאבים שלנו- דיכאון.

ישנם מספר סיבות העלולות להוביל למצב של  דיכאון לאחר ללידה:

1. סיבות ביולוגיות – השפעת שינויים הורמונליים בגוף האישה ותשישות.

2. גורמים סביבתיים – קושי להכיל את אורח החיים המשתנה, התנגדות לשינויים.

3. גורמים אישיותיים – חוסר בשלות של האישה להפוך לאם, או גורמים הקשורים בהיסטוריה אישית או משפחתית של היולדת.

4. גורמים הקשורים ליילוד – לידת ילד פגוע או לידה טראומתית, הריון בסיכון וכו.

5. מערכת יחסים זוגית – משבר זוגי המאופיין בחוסר תמיכה של בן הזוג.

דיכאון אחרי לידה בדרך כלל מתפתח לאורך תקופה מסויימת. לרוב ישנם תסמינים מוקדמים שדורשים התייחסות אבל לא מטופלים בזמן. חלק מהפעמים נעשה ניסיון להסתיר או להכחיש את המצב, ומחברים את התסמינים רק בדיעבד. לפעמים שמאוחר מידי.

איך תזהו אם בת הזוג שלכם חווה דיכאון אחרי לידה.

התסמינים:

התמודדות עם הדיכאון לא פשוטה גם לבן הזוג וזה עלול לפגוש אותו במקומות שונים:

איך ניתן לעזור לזוגיות:

1. מתן מערך תמיכה לבת הזוג – לא להתבייש לבקש את עזרת הסביבה כמו הורים, חברים ושכנים, בביצוע מטלות שגרתיות כגון קניות, בישולים וניקיונות. יש לדאוג למערך סיוע לליווי האם הטרייה על מנת לאפשר לה מנוחה והזנה במידה מספקת.

2. הקשבה – חשוב להיות שם למען היולדת, להקשיב לה ולעודד אותה לבצע פעולות פשוטות וקטנות. לפעמים רק להקשיב מבלי לתת עצות, ולפעמים זה להקשיב לאותו דבר שוב ושוב.

3. הימנעות מעימותים – התנהגותה של בת הזוג אינה רצונית, ואין זה רצוי לנקוט בשיפוטיות כלפיה.

4. מציאת זמן זוגי – מומלץ לבלות ולהימצא ביחד בדומה למצב שהיה בעבר. חשוב לטפח פסקי זמן זוגיים על מנת לתדלק את הזוגיות באופן שוטף.

5. לאפשר מגע ללא סקס- אם יש הימנעות ממצב אינטימי, גלו הבנה ואפשרו מגע, חום חיבוק לטיפה מבלי לצפות לסקס.

6. תמיכה עבור בן הזוג – דיכאון לאחר לידה אצל האם משליך על בן זוגה ומקשה עליו. לעתים יועיל לבן הזוג להיעזר באוזן קשבת ולבקש לתמיכה מהסביבה או מגורם מקצועי.

6. לא לקחת באופן אישי- הרבה דברים נאמרים מחוסר רציונל. לא ממקום אמיתי, לא להפגע מזה.

7. לרוב המחלה היא זמנית. לזכור ולהזכיר לבת הזוג שזה חולף. זה תקופה קשה ועוברים אותה. למרות שזה מרגיש כמו נצח.

8. תמיכה מקצועית עבור בת הזוג – לעתים מועיל לפנות לגורם מקצועי לצורך טיפול רגשי או רפואי.

9. ייעוץ זוגי.

בת הזוג תזכור לטובה את בן הזוג שעמד לצידה בתקופת המשבר, ותוקיר אותו על כך. במבט לאחור יזכרו שניהם תקופה מאתגרת זו ככזו שסייעה להם להוסיף נדבך חיובי לקשר הזוגי, שהעשיר אותו והוביל אותו למקום חדש וטוב יותר.

בברכת בריאות איתנה

חפצי מידלש יועצת ומאמנת אישית, זוגית ומשפחתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *